NMKF 2017 Halmstad

XXXVI. Nordiska Militära Kamratföreningsmötet i Halmstad.

2017-06-14 – 2017-06-19

Så var det dags för 36. Nordiska militära kamratföreningsmötet. Sveriges stod i tur att vara arrangör för det hela. Platsen var Lv 6 i Halmstad. Över 1000 personer är anställda inom Halmstads garnison, vid de olika skolor och enheter, vilket gör Halmstad till en av de största garnisonerna i Sverige. De tre stora ”organisationsenheterna” är Luftvärnsregementet (Lv 6), Försvarsmaktens tekniska skola (FMTS) och Militärhögskolan Halmstad (MHS H). Därutöver finns där delar/detachment av Försvmaktens logistik, Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum samt Luftstridsskolan.
I år var det närmare 200 deltagare från de nordiska länderna, varav Sverige hade ca 60 st.

Dag 1. Tisdag 13 juni.
Vi (Inger och jag) startade vår bilresa från Brunflo tidigt på morgonen den 13 juni för den långa vägen till Halmstad. Vädret var strålande så det var riktigt njutbart att åka bil genom vackra landskap. Vi övernattade på ett motell strax söder om Vara.

Dag 2. Onsdag 14 juni.
Vaknade till ännu en underbar morgon och fortsatte vår resa. Emedan vi hade gott om tid avvek vi från de stora vägarna och njöt av det vackra landskapet längs slingrande mindre vägar. På eftermiddagen anlände vi till Lv 6 på Galgberget i Halmstad, vi blev anvisad vår förläggning och kunde installera oss. Damerna som var med hade egen förläggning i en kasern och herrarna kontinent vis i några andra kaserner.

Dag 3. Torsdag 15 juni.
Upp i ottan för att inta en stärkande frukost i militärresturangen,

därefter uppställning och en flaggceremoni,musikkåren spelade, C Lv 6, Överste Anders Svensson, välkomnade oss samt därefter även C Sveriges militära kamratförening, Överste Anders Emanuelson (han hade ju ansvaret för hela mötet).

Dagen fortsatte med busstransport till Norre katts park och kransnedläggning vid veteranstenensamt

därefter ordnad marsch med trumslagare i täten, genom Norre port till stora torget och uppställning framför rådhuset,

där kommunstyrelsens ordförande Johan Rydén välkomnade oss till Halmstad och det vackra rådhuset i tegel. Vi gjorde en rundvandring i rådhuset och såg många framstående konstnärers verk på väggarna.Kommunen bjöd på kaffe och tillbehör i deras innegård, där 1.e vice ordförandeberättade litet om rådhuset.

Slutligen samlades vi i plenisalen och fick lyssna till kommunstyrelsens ordförande, Johan Rydéns, redogörelse över de politiska partiernas balansakter i plenisalen.

Åter med bussen till Lv6 och lunch.Efter lunchen var det en materiutställning på kaserngården med modern krigsmateriel.

Därefter besökte vi garnisionsmuseet och 91:an Karlsson, som står vakt utanför. I museumet fanns många intressanta saker att visa upp. Bl.a. ett helt rum som var ägnat åt 91:an och hans kamrater.

Avfärd till Skedalahed luftvärns museum där visades luftvärnets utrustning som funnits efter hästanspänningens tid.

Åter till regementet och hörsalen, där Lv-skolans stf chef Johan Kämpe, berättade om dagens svenska luftvärn samt luftvärnets utveckling.Lv har två bataljoner och skall skydda, bekämpa, hindra störa, understödja och luftövervaka. Deras radar täcker samtidigt nästan hela södra Sverige.

Dag 4. Fredag 16 jun.

Frukost, uppställning, flaggceremoni med trumpetare.Buss till Ängelholms flygmuseum där vi fick lära oss att inte bara känna igen alla flygplan från J21 och J29 till JAS 39, utan också vilka prestanda varje plan har. Det var F 10:s kamratförenings piloter som guidade oss.

Besöket avslutades med en avancerad flyguppvisning med en grupp SK 50 under förare Alf Ingelsson-Thors ledning samt Biltemas Spitfire/Mustang med förare Pär Cederqvist.Lunch På FMTS.

Vi fortsatte till Halmstads hamn, där vi fick en visning av korvetten Sundsvall. Besättningen på 40 officerare och sjömän guidade oss runt och berättade om korvettens kapacitet och beväpning.

På kvällen grillning i soldathemmets regi.

Dag 5. Lördag 17 juni.
Frukost, uppställning, flaggceremoni med trumpetare.
Dagen fortsatte med besök på FMTS. All teknisk utbildning inom Försvarsmakten samordnas av Försvarsmaktens tekniska skola i Halmstad. Det gäller även den tekniska utbildningen som sker vid andra förband, skolor eller centrum. Skolan ansvarar för att upprätthålla och utveckla insatsförsvarets tekniska bataljon.

Samtidigt med detta genomfördes den obligatoriska skyttetävlingen, på Nyårsåsen, med 16 utvalda skyttar. 4 man från varje nation, 2 på pistol (Glock) och 2 på gevär (Ak 5). För Sveriges del hade jag och Alf Eckerhall (I 12), blivet uttagna på pistol. Hans Nauclér (I 21) och Ulf Aderlöf (F 17) på Ak 5.

När vi på pistol hade skjutit våra provskott och tävlingsserier låg Alf etta, därefter följde 3.st som var en poäng efter, varav jag var en. Det blev särskjutnig där jag misslyckades och hamnade på en 4e plats.
När Ak 5 skyttarna var klar visade det sig att våra skyttar låg i topp.

Något lagresultat fick vi inte veta förrän på kvällens Högtidsmiddag. Då visade det sig att Sverige hade tagit GULDET, och därmed en inteckning i ”skytte trofén”.
Lunch på FMTS.
Efter lunchen busstransport till slottet där landshövdingen hade mottagning och det blev en visning av slottet, samt vickning med champagne i slottsträdgården.

Åter med bussen till Lv6 och ombyte och förberedelser för kvällens högtidsmiddag.
KL 1800 samling i militärrestaurangen där vi blev serverade underbar supé.

Kvällen fortskred med många tal och medaljutdelningar. Så var det då äntligen dags. Det Svenska skyttelaget fick sina guldmedaljer och 1:a inteckningen i ett nyuppsatt vandringspris.

Senare på kvällen blev det sociala aktiviteter på officersmässen.

Dag 6. Söndag 18 juni.

Frukost, återlämning av sängkläder m.m.